Cine e cel mai "frumos" sub Soare? | Cursuri Reiki

Cine e cel mai "frumos" sub Soare?

Oglinda oglinjoara!... – partea 3 din 3
Cine e cel mai “frumos” sub Soare?

Acest ultim articol face referire mai directa la titlu :) Oare unde ne aflam? Cat de “frumosi” suntem din punct de vedere spiritual?! Stiu ca nu asa se pune problema si ca acest domeniu nu este unul al competitie (sau ar trebui sa nu fie). Dar vreau sa folosesc momentul pentru a te motiva. Sau mai degraba de a te trezi... Pentru ca marea majoritate ne aflam pe la nivelul 1 sau cel mult 2, iar cei care incearca ceva nu prea depasesc nivelul 5... din 9. Si unde e trezirea aici? Nu suntem atat de frumosi pe cat ne credem. Si nici ceilalti oricat de poleiti ar fi, tot nu depasesc aceste straturi de inceput, in care sa incepi macar sa-ti pui problema.

Daca ai ajuns cu cititul aici, inseamna ca iti pui problema. Acum urmatoarea provocare este: Ce poti face daca si ceilalti sunt la fel? In primul rand ar trebui sa iesi din multime. Nu, nu trebuie sa fugi in munti, si nici sa te crezi mai sclipitor decat ceilalti. Trebuie doar sa-ti gasesti Calea ta, fara a te lasa prins in modalitatea de a gandi si de a te comporta ca toti ceilalti. Nu inseamna sa devii un ciudat. Cel mult poate insemna sa devii un model de urmat pentru ceilalti. Nu uita: Tu esti cel care poti face din bine rau si invers – nu-i lasa pe ceilalti sa iti induca fricile lor! Tu esti cel mai important din lume – si totusi, asta nu inseamna sa calci peste morminte, ci, din contra!

Mai jos ai un fragment din cartea Intelepciunea Eneagramei. Am ales sa redau doar cele 5 straturi din 9. Cred ca e suficient pentru inceput ;)

Eu pana de curand m-am considerat un tip pesimist... De curand mi-am dat seama ca sunt doar realist, dar lumea nu prefera astfel de persoane :D Am fost intrebat la un moment dat, eu ce nivel am in Reiki? Unii ma considera iluminat (nu cred ca am emoticoane pt asta). Altii se intrebau daca am (sau sunt ?!) Grand Master. Ma abtin de la comentarii. In lumina celor de mai sus, cum as fi putut sa le raspund eu ca ma aflu la nivelul I, atunci cand eu predam nivelul de incepatori?! Oare m-ar fi crezut ca si ceilalti sunt tot pe acolo numai ca ei nu-si dau seama?!

Si revin asa, ca un lait motiv pentru ca si eu sunt intr-un proces de a-mi redefini spiritualitatea:

... dezvoltarea personală şi realizarea spirituală nu sunt procese diferite. In lipsa spiritualităţii, psihologia nu ne poate ajuta (elibera) sau conduce spre cele mai intime adevăruri despre noi înşine. In schimb, fără psihologie, spiritualitatea poate duce la grandomanie sau deziluzie, fiind o tentativă de a scăpa de realitate.

SONDAREA SI RECUPERAREA SINELUI REAL

Munca trebuie sa progreseze strat cu strat, trecand de structurile exterioare ale personalitatii, spre calitatile adanc sadite ale adevaratei noastre naturi... Aprofundand acest model si predandu-l de-a lungul timpului, nu doar ca am ajuns sa fim ferm convinsi de adevarul si utilitatea lui, dar am si vazut ca, in parte, a fost descoperit si de cei care lucreaza in alte traditii. Aceasta harta a procesului transformarii imbina lucruri pe care cu totii le confruntam, la intalnirea cu barierele universale ale muncii interioare.

STRATUL 1: Imaginea de sine obisnuita

Acest prim strat este compus din idei si imagini despre cine am vrea sa fim si cum ne vedem. De regula, contine grandiozitate si iluzii. De exemplu, consideram ca nu mintim niciodata, suntem mereu punctuali, ne gandim intotdeauna intai la ceilalti, si asa mai departe. Putem avea si obisnuinta autoperceptiei negative: nu suntem atragatori sau destul de inteligenti, ne lipsesc abilitatile atletice etc. Prinsi in transa personalitatii, nu punem la indoiala presupunerile inradacinate despre sine si reactionam repede si puternic atunci cand altii vor sa verifice, sau nu sustin autoperceptiile noastre iluzorii.

La primul strat, ne aflam in spectrul mediu-nesanatos (Patru sau mai putin, dintre nivelele de dezvoltare). Daca nu primim un impuls de trezire (din afara) sansele de schimbare sunt foarte mici, fiind prinsi prea adanc in transa propriei personalitati, pentru a ne putea trezi singuri. Daca ne-am identificat gresit cu alt tip de personalitate, suntem automat pe taramul autoperceptiei uzuale si este aproape imposibil sa realizam ceva semnificativ cu ajutorul Eneagramei. De aceea este crucial sa ne incadram corect in tipurile de personalitate si sa intelegem clar mecanismele interioare dupa care functioneaza.

STRATUL 2: Comportamentul real

Daca apucam calea muncii interioare si persistam in procesul de autoobservare, vom vedea ca multe dintre comportamentele noastre nu sunt in concordanta cu imaginea de sine. Aceasta constientizare ne permite sa dezvelim cel de-al doilea strat, in care incepem sa ne „prindem cu mata-n sac”. Poate sustinem ca nu mintim niciodata, dar observam ca deseori spunem minciuni albe, fie pentru a evita confruntari, fie pentru a face altora pe plac.

Din fericire, cu totii am avut momente de trezire spontana la realitate, la adevarul conditiei si posibilitatilor noastre. Dar pentru a intinde aceste momente, e necesar sa le constientizam valoarea indeajuns incat sa cautam metode de a ramane treji. Asta inseamna sa cautam sprijin pentru munca interioara - carti, prieteni, activitati, sau ghiduri mai formale, cum ar fi terapeuti sau invatatori. Mentinerea acestui strat, precum parcurgerea celor mai profunde, presupune cultivarea crescanda a Prezentei. Cu cat sondam mai adanc, cu atat prezenta va trebui sa fie mai puternica.

STRATUL 3: Atitudinile si motivatiile interne

Persistand pe calea aceasta, vom incepe sa vedem atitudinile si motivele ce ne genereaza comportamentul. Ce ne provoaca sa facem lucrurile pe care le facem? Pentru a atrage atentia? Pentru ca suntem suparati pe propriile mame? Pentru ca vrem sa ne descarcam propria durere sau rusine? Psihanaliza si majoritatea formelor de terapie cauta sa aduca acest strat la suprafata (in Constient) astfel incat comportamentul sa nu fie condus automat de impulsuri inconstiente. Cu cat ne adancim in aceste intrebari, cu atat mai ambigue sunt raspunsurile (de cele mai multe ori, nu e posibil sa precizam exact ce cauzeaza un anumit comportament).

La acest strat, vedem si radacinile comportamentelor si atitudinilor invatate si cate dintre ele se regasesc in generatii trecute ale familiei sau culturii noastre. Miezul motivational al fiecarui tip (incluzand in mod special frica si dorinta de baza) este un element important care mentine obiceiurile si reactiile automate ale personalitatii. Intelegand propriile motivatii, sa intrezarim si ceea ce-si doreste sufletul cu adevarat. Motivatiile arata ceea ce consideram ca ne lipseste - prin urmare - ceea ce cautam, intr-un fel sau altul.

STRATUL 4: Afectele si tensiunile ascunse

Cu cat prezenta devine mai puternica, incepem sa descoperim realul experientelor prezentului. De exemplu, la stratul 2 putem observa ca ne prefacem interesati de o conversatie la o petrecere. La stratul 3 ne dam seama ca, de fapt, vrem sa parasim petrecerea, iar la stratul 4 ne dam seama de senzatia de agitatie si neliniste din stomac, sau tensiunea din umeri si gat.

Daca dezvoltam suficient abilitatea de a ne dezvolta, vom reusi sa constientizam tensiuni musculare si energetice subtile din corp, precum si zone in care energia este blocata sau absenta. Relaxarea si exercitiile de respiratie devin, acum, mai importante. Stratul 4 presupune o prezenta mai puternica la senzatiile din corp, decat straturile anterioare.

STRATUL 5: Furia, rusinea, frica si energiile libidoului

Daca reusim sa mentinem procesele descoperite la stratul 4, vom intalni aici stari emotionale mai primitive (si probabil mai deranjante), pe masura ce sondam mai adanc. Aceste stari includ cele 3 emotii „de baza” ale egoului: furie, rusine, frica. Ele guverneaza triada instinctiva, sentimentala, respectiv intelectuala.

Tot la stratul 5 gasim energiile primitive instinctuale (bazele variantelor instinctuale) in forma lor cruda - autoconservarea, interrelationarea sociala si instinctul sexual. Afecte primare de atasare, frustrare si respingere sunt, de asemenea, intalnite aici. Stratul 5, de regula, ne face sa ne simtim foarte stanjeniti, fapt pentru care e necesar sa practicam tehnici de relaxare si, mai ales, sa nu ne acuzam fata de ceea ce descoperim in noi insine, pe masura ce solutionam problemele trecutului. Psihoterapia traditionala tinde sa se opreasca la acest strat.

„Rezistenta la schimbare tinde sa atinga punctul culminant atunci cand schimbarea semnificativa este iminenta.”

GEORGE LEONARD

Fragment din cartea Intelepciunea Eneagramei